Förbered dig på att lämna över stafettpinnen till någon annan och titta på och se hur vinster rulla in – eller hur?

Inte så fort. Innan du anställer någon se till att du ställa dessa tre frågor (och sedan läsa om min visserligen fruktansvärda erfarenheter med en outsourcad marknadsföring företag).

Vilka erfarenheter har du i min bransch?

Som vår VD gillar att säga ”Varför ringa en läkare för att fixa din bil.” Med andra ord. Om du ska anlita en affärskonsult så anlita någon som känner ditt område utifrån och in. Gör du något annat kommer det att ge dig hit eller negativt resultat. Vägen till framgång eller misslyckande ser annorlunda ut för ett IT företag än det gör för ett bageri. Det är sant att det finns några fasta affärsprinciper ute i etern men deras tillämpning ser annorlunda ut i olika branscher!

Vad kan du visa mig som bevis på din kunskap?

Prat är billigt! Bara för att någon säger att de vet mycket om din bransch betyder inte att de kan det. Be att få känna till så många detaljer som du kan om vilka företag konsulten har arbetat med och var försiktig med en mångsysslare. Det är ganska svårt att vara en expertmekaniker och en läkare. Företagen är komplicerade och ditt är unikt. Lita bara på någon som är specialiserad.

Hur kommer du att mäta din framgång?

Om konsultens främsta pitch för framgång är en långsiktig plan för fortsatt engagemang, tänk tvärtom. Ställ frågor om hur deras framgång kommer att mätas som kan hjälpa dig att få en konsult med motivation.